27 april 2024

Wedstrijdreglement

Voor dit toernooi gelden uiteraard aangepaste spelregels te weten:
1. Er wordt 7:7 gespeeld. De teams bestaan officieel uit 6 veldspelers en een doelman. Het minimum aantal spelers is vijf inclusief doelman.
2. Deelname staat open voor spelers geboren voor 6 juni 1980. Voor spelers, deelnemend aan de 45+ competitie geldt dat zij moeten zijn geboren voor 06 juni 1970.
3. Het speelveld is een half kunstgrasvoetbalveld.
4. De wedstrijden duren +/- 18 minuten.
5. Het is niet toegestaan om in een duel slidings te maken.
6. Lichamelijk contact mag in beperkte mate, het respect voor elkaar staat voorop.
7. De buitenspelregel is niet van toepassing.
8. Vrije trappen zijn altijd indirect, m.u.v. een strafschop.
9. Strafschop op 9 meter.
10. (Herhaaldelijke) overtredingen 5 minutenstraf en indirecte vrije trap. Bij zeer grove overtredingen of slaande bewegingen wordt de speler van het veld gezonden.
11. Corners volgens de bekende regels.
12. Ballen over de zijlijn worden via een trap vanaf de grond weer in het spel gebracht.
13. De keepers mogen de terugspeelballen niet oppakken. De sanctie is een vrije trap op een denkbeeldige lijn van een 8 meter gebied.
14. Bij een bal over de achterlijn brengt de keeper de bal weer in het spel via een uitgooi of een trap vanaf de grond (“dropkick” is toegestaan).
15. In geval van wisselspelers mag doorlopend worden gewisseld.
16. Een team is verplicht te spelen in uniforme sportkleding.
17. Indien een team op het tijdstip van de aanvang van de wedstrijd niet aanwezig is op het veld, dan wordt de uitslag van de te spelen wedstrijd vastgesteld op 2-0 voor de tegenpartij.
18. Bij aankomst meld de teambegeleider zich bij het wedstrijdsecretariaat.
19. Bij aankomst op het toernooi dient het wedstrijdsecretariaat in het bezit te worden gesteld van een lijst met voor- en achternaam, geboortedatum van de deelnemers (maximaal 12 spelers). Bij twijfel over de leeftijd van een speler kan door de toernooileiding om een identiteitsbewijs gevraagd worden. De speler dient dit bewijs te kunnen overhandigen.
20. De wedstrijden worden geleid door een scheidsrechter deze zorgt voor het op gang houden van de wedstrijd en heeft de eindbeslissing.
De scheidsrechter houdt tevens de stand bij, en geeft deze na afloop van de wedstrijd door aan het wedstrijdsecretariaat.
21. Bij overtredingen grijpt de scheidsrechter in en geeft een indirecte vrije trap of penalty aan de tegenpartij.
22. Er wordt niet gespeeld met assistent-scheidsrechters.
23. Spelbegin: De aftrap wordt genomen door het team dat het eerste wordt genoemd. De aftrap begin of wordt na een doelpunt hervat in het midden van het speelveld. De tegenpartij moet een afstand van minimaal 8 meter in acht nemen.
24. Gelijke stand in de poule. Wanneer twee ploegen gelijk geëindigd zijn in hun poule dan gaat het in chronologische volgorde om:
• Het onderlinge resultaat. Indien gelijk dan;
• Het doelsaldo. Indien wederom gelijk dan;
• Het aantal gescoorde doelpunten. Leveren deze drie punten nog geen winnaar op dan zullen 5 strafschoppen de beslissing moeten brengen.
Is er na 5 strafschoppen nog geen beslissing gevallen dan wordt om-en-om een strafschop genomen totdat er een beslissing is gevallen.
25. Het toernooi wordt gespeeld in een poulesysteem. Afhankelijk van het aantal deelnemers maakt het wedstrijdsecretariaat een speelschema zodanig dat er een winnaar overblijft.
26. Het is niet toegestaan voor publiek, spelers of coaches om op de middellijn van het veld te gaan staan.
27. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist de toernooileiding.